/

Irosim ~ 27 zile pe an folosind mașina, iar asta m-a făcut să nu mă mai dau jos de pe Vespa - Cristian Turcin, Cloud Services Product Manager Orange

Dacă te afli la plimbare prin tumultoasa noastră capitală și se întâmplă ca pe lângă tine să treacă un scuter arătos și sprinten, ei bine, află că e foarte posibil ca la ghidonul său să se afle chiar colegul nostru, Cristian Turcin, Cloud Services Product Manager Orange Business Services. Cristi, un specialist în tehnologie și inovație, este nu doar un pasionat & un fin cunoscător al acestui tip de vehicul cu două roți, ci chiar il capo di tutti capi la Vespa Club România. Cum se îmbină acest lucru cu job-ul pe care îl deține la Orange România vom afla chiar acum!

Pentru cei care nu te cunosc deloc-deloc, spune-ne câte ceva despre tine 😊

Salut! Eu sunt Cristian Turcin, am 41 de ani și sunt Cloud & Professional Services Product Manager la Orange Business Services, iar în prima zi din ianuarie voi împlini 3 ani în Orange. În același timp, de mai bine de 8 ani sunt președintele și unul din fondatorii Vespa Club România, o asociație națională afiliată internațional, care promovează și păstrează tradițiile și valorile acestui scuteru, construite în mai bine de 75 de ani. Din acest an am onoarea de a fi ales și în board-ul Vespa Club Europa, organizație care patronează toate cluburile naționale din Europa, unde mă ocup de zona de comunicare la nivel european.

Ai o bogată experiență profesională, în industria bancară și a telecomunicațiilor. Ai făcut un switch radical între joburi sau a existat mereu un filon comun între ele?

În banking produsele sunt oarecum tradiționale, dacă mă refer la conturi curente și credite, dar și acolo poți fi inovativ tot timpul, iar inovația în zona de product poate fi percepută drept challenging și captivantă, gata să elimine prin intermediul tehnologiei limitele considerate cândva de netrecut. A se vedea Orange Money 😊 Având în vedere că și în banking am fost Product Manager, nu am simțit că aș face un switch radical, dimpotrivă, principiile fiind aceleași, doar provocările și piața fiind diferite. În aceeași măsură, am considerat că pot să aduc un fresh view în industria de telecom și mă bucur că am optat pentru acest traseu profesional. M-a atras mult posibilitatea de a opera într-o piață mult mai dinamică și care are un ritm creator mai alert, datorat și nevoilor de business sau ale oamenilor, în general.

Cum de te-au adus drumurile la Orange România?

Am văzut un anunț online pentru poziția actuală și mi s-a părut un job plin de provocări, mai ales că este o zonă vizionară și complexă tehnologic. Nu pot nega, întotdeauna m-au atras provocările cele mai mari și mi-am atins, în general, obiectivele propuse, și chiar visurile. Mai mult, în Orange am ajuns pentru cultura organizațională, pentru că mi-am ales întotdeauna companiile în care am lucrat din perspectiva mediului de lucru, într-o mare măsură. Consider că nu poți face performanță într-un environment care nu ți se potrivește. În plus, Orange este una dintre primele mari companii din România și a rămas un far pentru cei care își doresc să se angajeze, imagine care s-a înrădăcinat în mentalul colectiv încă din anii ‘90 și 2000, așa că a fost cumva firească și candidatura mea pentru jobul pe care îl dețin.

Am jonglat puțin, e drept, am făcut switch din banking în telecom, și din B2C, în B2B, dar îmi plac lucrurile greu de făcut și pentru că satisfacția de a produce schimbare și cea de a crea produse care ajută companiile și oamenii, în general, sunt mai mari. Last, but not least, nu știu dacă voluntar sau conștient, am ajuns să lucrez și în companii cu sedii aproape de casă, deși cu scuterul drumurile sunt mai scurte.

Colegii tăi te știu drept un ”vespist” autentic 😊 Când te-ai îndrăgostit de acest sucter și de ce tocmai de el?

Istoric am fost cumva legat de vehicule și chiar de vehicule cu două roți prin rudele apropiate. Dragostea pentru Vespa a început în 2012, când mi-am schimbat jobul și un coleg din departamentul în care lucram venea în fiecare zi la birou, fericit, pe un astfel de scuter. M-a plimbat și pe mine de câteva ori cu ea și m-am îndrăgostit pe loc de simplitatea și utilitatea sa, mai ales că traficul din 2012 parcă era același ca cel de azi. M-a mai atras faptul că puteai ajunge mult mai repede în București unde voiai, dar și că nu aveai problema găsirii locului de parcare, iar costurile de întreținere, comparativ cu o mașină, erau foarte mici. Așadar, mi-am achiziționat și eu un model clasic și am început să merg zilnic cu el de atunci.

Dar m-am îndrăgostit de vehicul nu doar prin prisma utilității și a simplității lui, caracteristici care l-au definit de la început, cât și datorită design-ului. Cred că suntem mult mai apropiați ca standarde de frumusețe de stilul italian, așa că nu avea cum să nu mă atragă acest model, iar mai toate vehiculele create în Italia au ținut cont, într-o foarte mare măsură, și de design. Dragostea eternă am căpătat-o, însă, când am dat prima oară de comunitatea creată în jurul acestei povești de succes. Este cea mai longevivă, diversă & globală comunitate existentă în jurul unui mijloc de deplasare. Comunitatea mi-a oferit posibilitatea de a-mi cunoaște vecinii mai bine (croați, sârbi, greci) și chiar am legat prietenii cu unii din ei, care se continuă și astăzi. Sunt încântat că pot vedea lumea și prin perspectiva locală, nu doar turistică.

Cum privesc colegii tăi acest hobby atât de important pentru tine, care te-a adus și în fruntea Vespa Club România?

Încă nu știu exact cum văd ei acest lucru 😊, însă mi-a plăcut foarte mult când s-a anunțat intern că eu sunt pasionat de Vespa și m-a bucurat foarte mult să văd că la Orange România există interes pentru pasiunile personale și că sunt apreciate. De altfel, în Orange sunt mai mulți colegi care au ales acest scuter ca mijloc de deplasare, pe unii dintre ei îi cunoșteam chiar din Club. Alții mi-au cerut ajutorul în a înțelege micul vehicul și comunitatea care s-a format în jurul lui, devenind și ei, ulterior, posesorii fericiți ai unui astfel de scuter. Azi, prin această asociere sper să trezesc interesul și mai multor colegi în a adopta acest mod rapid și eficient de deplasare.

Ești, probabil, cel mai mare iubitor de scutere din Orange România, dar și cel mai mare expert în tehnologie din comunitatea pe care o patronezi. Pentru unii poate părea ciudată alăturarea dintre un om al inovațiilor și unul dintre cele mai clasice și iconice scutere, așa că ce le spui scepticilor despre asta? Cum se completează cele două?

Depinde în ce perioadă ne uităm la inovații. De exemplu, în anii ‘40 Vespa a fost unul dintre cele mai inovative mijloace de deplasare, fiind gândită în aceeași măsură și pentru doamne, căci era singurul vehicul pe două roți care putea fi condus în fustă. Brandul a inovat foarte mult și în marketing, de unde și reziliența sa de-a lungul timpului. Apropo, primul poster de promovare a fost desenat având în centrul său o doamnă pe scuter, în 1946 fiind prima reclamă de acest fel. Altfel, întotdeauna am fost adeptul tehnologiilor care ne ajută să progresăm, să avem o viață mai ușoară și să ne dezvoltăm ca societate. Având o vizibilitate mare în comunitate, pot spune că nu sunt singurul care alătură analogul de digital, și eu, dar și alții, îmbinăm foarte bine aceste două dimensiuni, oarecum contrare. Până la urmă, echilibrul definește tot ce este în jurul nostru.

E clar că există o legătură clară între scutere și tehnologie, zona în care activezi profesional. Se intersectează acest hobby cu ceea ce faci la Orange, on a daily basis?

Să cunosc Vespa și din perspectiva comunității locale și internaționale m-a ajutat să am o înțelegere apropiată a consumatorului final și a ceea ce îl determină să facă această alegere. Iar să generezi comunități pe toate continentele și să vezi o adopție a produsului în toate grupele de vârstă, pe o perioadă de 75 de ani, m-a făcut să mă uit mai atent la modul în care se împletește zona profesională cu cea personală. În plus, comunitatea funcționează și ca o platformă de networking, am aici ocazia de a întâlni oameni din diverse medii, colegi și chiar clienți. Cred că, fără să vrem, viața personală se împletește la un moment dat cu cea profesională și invers, ba chiar se ajută între ele.

De câte ori ai fost cu scuterul la birou?

Am fost în fiecare zi, mai bine de 8 ani, și trebuie să recunosc că nu mai dețin mașină personală. Mersul cu scuterul în trafic urban este comoditate și eficiență pentru mine. De când începe să se încălzească vremea, mai exact de prin aprilie, și până în noiembrie merg doar pe scuter, oriunde. Știai că în București, oamenii pierd aproximativ 27 zile într-un an folosind mașina? Să câștig o lună dintr-un an m-a determinat să nu mă mai dau jos de pe scuter. Iar design-ul scuterului îți permite să te îmbraci și în funcție de nevoile de moment, la costum sau mai lejer, putând astfel să-l folosești oricând, oriunde. Însă cel mai mult mă bucură când văd copii care se uită după o Vespa în trafic sau îți fac cu mâna la semafor, dacă te văd mergând cu ea. Neapărat să întorci salutul și zâmbetul, dacă ți se întâmplă și ție!😊

Ești specialist în cele mai noi tehnologii, dar ai cu un soft spot pentru lucrurile cu aspect vintage. Cât de tehnologizat este modelul pe care îl conduci, în raport cu alte variante contemporane?

Într-adevăr, îmi plac lucrurile considerate clasice acum. Într-un viitor și 5G-ul va fi considerat clasic, însă mă atrag vehiculele analogice, în care șoferul conduce mașina și care au nevoie de atenție și de înțelegere suplimentară. Cred că asta vine și din perspectiva nevoii de control.  Mașinile, cu toate tehnologiile aplicate, nu mai sunt controlate de tine și, mai mult, se pot strica fără a avea posibilitatea să le repari unde ești și să continui drumul, pe când un vehicul clasic, cum este un scuter, poate fi reparat chiar de tine și poți continua drumul fără probleme. Mai recunosc că, aidoma oricărui pasionat, am mai multe Vespa. Două dintre ele sunt clasice, iar una este modernă. Întotdeauna am înclinat spre echilibru, folosind și lucruri clasice, dar bucurându-mă și de confortul tehnologiilor moderne.

Vespele mele clasice sunt atât de tehnologizate, încât fiecare input acționează ca o pârghie, ca un cablu, și simți direct tot ceea ce faci, devenind, astfel, una cu obiectul. Se pare că așa cum ai grijă de ea și ea are grijă de tine 😊. Am simțit asta în cel mai lung traseu pe care l-am făcut pe un model clasic, care a fost de aproximativ 3000 km prin Balcani, împreună cu prieteni din Serbia și Croația. Nu am avut nici cea mai mică problemă tehnică.

Nu avem niciun dubiu că ești super grijuliu și protectiv cu fiica ta, ca orice tată de fată. Ce-ai zice dacă și-ar dori să între cu elan în traficul bucureștean, la 16 ani (vârsta legală pentru condus scutere), la bordul unei Vespe?

Niciodată nu m-am considerat super protectiv. Eu sunt aici pentru a călăuzi, nu pot fi lângă ea tot timpul, și cred că m-am gândit la asta de când s-a născut. Așa cum întotdeauna m-am protejat pe mine însumi când am condus și nu am așteptat, indiferent de oraș, ca alții să aibă grijă de mine, așa o voi învăța și pe fiica mea să facă, atunci când va ajunge în trafic.

Legat de Vespa, e greu să nu își dorească una, când o are atât de aproape și de prezentă. Încă ceva, traficul bucureștean nu este cel mai rău. Am avut plăcerea să conduc în țări în care traficul este mult mai periculos, dar în cei peste 8 ani de condus zilnic și probabil peste 50.000 km pe scuter nu am avut niciun accident. Înainte de a conduce orice vehicul care te poate vătăma, este necesar, totuși, să înțelegi scopul și să urmezi cursuri de conducere, așa că bineînțeles că este nevoie de școală de șoferi și pentru scuter, să înțelegi când și cum.

Conform paginii tale de Facebook, motto-ul tău actual pare să fie ”All our DREAMS can come true, if we have the courage to pursue them". Cât de mult te definește acest citat și ce sfat ai pentru toți cei care cred că nu mai poți avea timp deloc pentru pasiunile tale în afară jobului?

Eu simt că mă definește întru totul, de asta l-am și menționat acolo. Consider că oricine, de oriunde, își poate îndeplini visurile, dacă se concentrează asupra lor și nu le părăsește la un moment dat. Avem foarte multe exemple în direcția asta în lume. Mai cred că singurele limitări sunt cele pe care ni le impunem singuri sau care apar când aplecăm urechea la unii și alții care ne spun că nu ne putem îndeplini niciun vis. Noi suntem singurii care deținem controlul visurilor noastre și singurii care pot realiza aceste visuri, doar să avem curajul să credem mai mult în noi și să nu le uităm. Și, apropo de visuri: din când în când mai particip și la curse auto de amatori în cadru organizat și acolo îmi satisfac nevoia de adrenalină, viteză și competiție, lucru pe care nu-l credeam posibil cândva.

Categorii