Orange Romania de astăzi unește istoriile a două companii care au adus pe piața locală cei mai buni experți în servicii mobile de telecomunicații, Orange Romania (fostul Mobil Rom), și în servicii fixe de telecomunicații, Orange Romania Communications (fostul Romtelecom).
2024
- 1 iunie - Finalizarea fuziunii dintre Orange Romania S.A. și Orange Romania Communications S.A.
- Martie - O nouă semnătură de brand, “Orange e aici”, care aduce în prim-plan atât serviciile, cât și angajații Orange, experții care sunt alături de clienți la nevoie.
2023
- Decembrie - Orange și Guvernul României semnează un acord în vederea fuzionării Orange Romania și Orange Romania Communications.
- Septembrie – Smart shopul Orange Europe House din București, Piața Victoriei, se redeschide sub un nou concept, “Re”, ce ilustrează grija pentru mediu.
- Iunie - Se lansează cel mai rapid internet mobil din România, la viteze 5G+ de până la 1,5 Gbps. Rețeaua 5G este disponibilă în 38 de orașe până la finalul anului.
Istoria a două companii devine comună sub un nou brand, Orange, în 2022
2022
-
Noiembrie - Orange devine operatorul din România cu cel mai mare portofoliu de spectru, după o investiție de 264,6 milioane € pentru noi licențe de frecvențe radio, în cadrul licitației ANCOM.
-
Mai - Se lansează programul Orange de economie circulară “Re” - Recumpărare (Buy-Back), Reciclare, Reparare, Recondiționare.
-
Martie - Lansarea ofertei comune de servicii și rebrandingul în Orange Romania Communications al fostului operator de servicii fixe Telekom Romania Communications (în trecut Romtelecom), după achiziția din 2021.
2021
-
Septembrie - Orange finalizează achiziția pachetului majoritar de 54% din acțiunile Orange Romania Communications (fostul operator de servicii fixe Telekom Romania Communications, în trecut Romtelecom).
-
Aprilie - Orange Business realizează prima transmisiune live via 5G, simplificare logistică fără compromisuri în calitatea video.
-
Martie - Orange în parteneriat cu Institutul de Cercetare CAMPUS al UPB inaugurează 5G Lab, primul laborator de cercetare a soluțiilor bazate pe tehnologia 5G deschis cercetătorilor, startup-urilor și companiilor.
2020
- Noiembrie - Orange anunță semnarea acordului de achiziție a Telekom Romania Communications.
- August - București devine primul oraș din România 100% 5G.
- Iulie - Orange Business anunță acoperire completă LoRaWAN în București și Iași, rețea esențială pentru proiecte Smart City.
- Martie - Se lansează YOXO, primul abonament de mobil 100% digital.
2019
- Noiembrie - Orange lansează comercial 5G, România fiind prima țară din Grupul Orange care beneficiază de acest serviciu.
- August - Orange susține cele mai mari festivaluri ale verii din România.
- Martie - Orange lansează în premieră în România tehnologia eSIM.
2018
- Iulie - Orange, Samsung și Cisco anunţă primul test din Europa de utilizare în condiţii reale a unei reţele 5G multi-vendor de tip acces radio la punct fix (5G FWA).
2017
- Octombrie - Cu susținerea Orange, Alba Iulia devine primul Smart City.
- Iunie - Este lansat programul de accelerare Orange Fab.
- Iunie – Prima conferință live 360 3D VR.
2016
Orange Romania devine operator convergent, după ce a semnat un contract cu Telekom Romania pentru acces la reţeaua sa de bandă largă fixă.
Orange Money, aplicația de servicii financiare a Orange, intră pe piața din România, în 2023 fiind anunțată vânzarea afacerii către Alpha Bank.
Fundația Orange lansează programul de referință Digitaliada, cel mai amplu program gratuit de educație digitală din România, ce încurajează folosirea la clasă a metodelor de lucru interactive și a conținutului digital educativ, pentru a crește performanțele școlare ale elevilor de gimnaziu.
2015
- Se lansează apelul Wi-Fi, o premieră în România (și o nouă semnătură de Brand).
- Orange inaugurează primul smart shop, în Cluj-Napoca.
2014
- Orange organizează prima ediție a SuperCoders, programul de educație digitală dedicat copiilor pasionați de tehnologie.
Romtelecom intră sub brandul Telekom și devine societatea cu numele Telekom Romania Communications S.A. Din 2022, va deveni Orange Romania Communications S.A, după rebrandingul Orange.
2013
- Orange lansează Orange TV și Orange TV Go, prin care clienții au acces la posturi TV prin satelit și prin internet.
2012
- Conectivitatea 4G este adusă în România. În primul an de la lansare era disponibilă în 1000 de localități din țară.
- Se lansează Fundația Orange, care se implică în comunitate prin realizarea unor proiecte de filantropie menite să aducă schimbări pozitive în viața persoanelor dezavantajate.
2011
- Noiembrie - Orange inaugurează Orange Care Center, primul centru dedicat telefoanelor mobile, dezvoltat și susținut de către un operator telecom din România și din Europa.
- Mai - Orange lansează în premieră HD Voice.
Orange marchează o premieră internațională, primul apel internațional de voce la calitate HD Voice, efectuat între Orange Romania și Orange Republica Moldova.
2010
- Iulie - Orange lansează primul serviciu de asistență online din România, care le oferă clienților o secțiune interactivă de întrebări și răspunsuri, tutoriale, softuri și manuale de utilizare pentru telefoanele mobile.
2007
Este lansat programul Orange Young, cu beneficii și oferte speciale pentru tinerii cu vârsta cuprinsă între 14-26 de ani.
2006
Orange oferă românilor acces la conectivitate 3G
În primele 3 zile de la lansare, peste 25.000 de clienți Orange optează pentru serviciile 3G. Un an mai târziu, rețeaua 3G+ este lansată în 10 orașe din România.
Romtelecom intră pe segmentul de televiziune prin satelit, iar în același an lansează serviciile de găzduire de date.
2005
- Este lansat programul Orange Film, prin care, în fiecare miercuri, clienții Orange pot cumpăra 2 bilete la preț de unul în cinematografele partenere.
- Romtelecom intră pe piața de internet fix de bandă largă, cu servicii bazate pe tehnologia ADSL.
2004
- Orange lansează conectivitatea EDGE (Enhanced Data Rates for GSM Evolution), România este prima țară din grupul Orange care are acces la această tehnologie.
2003
OTE devine acționar majoritar Romtelecom, restul acțiunilor fiind deținute de statul roman, după ce în 1999 achiziționează 35% din acțiuni, plus 16% usufruct, și preia managementul companiei.
2002
Dialog și ALO devin Orange
De atunci, brandul Orange continuă să transforme viețile românilor, respectându-și promisiunea față de clienți, aceea de a-i aduce mai aproape de ceea ce este esențial pentru ei, de a-i ajuta să rămână mereu conectați și în pas cu tehnologia, oferindu-le cea mai bună experiență de comunicare.
Mai - Orange lansează mesageria multimedia. MMS reprezintă evoluția serviciului Short Message Service (SMS).
2001
1 februarie - Orange introduce sistemul de taxare la secundă după primul minut.
Apariția Romtelecom, operator de stat în domeniul telecomunicațiilor, și obținerea licenței GSM de către Mobil Rom
1997
Lansarea comercială Dialog a re loc în iunie.
În mai, în cadrul expoziției CERF'97, se realizează primul apel în rețeaua Dialog GSM (Mobil Rom).
În aprilie, Mobil Rom lansează numele și logo-ul serviciului său de telefonie mobilă: Dialog .
1997- Romtelecom devine societate pe acțiuni și este pregătită pentru privatizare
1996
Pe 6 decembrie 1996, Mobil Rom câștigă o licență de instalare și operare a unei rețele GSM în România. Mobil Rom este o societate pe acțiuni, constituită din France Telecom și diverse companii românești, care și-a propus să ofere servicii GSM de cea mai înaltă calitate și să facă din telefonia mobilă un instrument de comunicare accesibil tuturor românilor.
1991
ROM-POST-TELECOM este reorganizat. Astfel, iau naştere patru regii autonome: Romtelecom, Poşta Română, Radiocomunicaţii, Inspectoratul General al Radiocomunicaţiilor (IGR) şi societatea comercială pe acţiuni Bancpost. Romtelecom devine operator de stat în domeniul telecomunicațiilor.
9,5% dintre români sunt conectați la serviciile Romtelecom.
Telecomunicațiile din România înainte de ‘89
1989
În ultimul an al României comuniste este înființat ROM-POST-TELECOM, operator de stat în domeniul telecomunicațiilor, poștei și broadcasting.
1986
Are loc reconsiderarea sistemului de semnalizare R2 MFC, care permite amplificarea substanţială a traficului cu acces automat pentru apelurile internaţionale pe sensul de intrare în ţară, deci fără reconversie.
Aceasta este etapa cea mai importantă în deschiderea unor canale de comunicaţii internaţionale publice directe, primul pas spre deschiderea internaţională care urmează după anul 1990. Acţiunea este iniţiată de Dan Geleriu, cu sprijinul direct al Ministrului Stelian Pintelie şi al Directorului General Andrei Chirică.
Chirică devine ulterior Ministrul Comunicațiilor și, din 1997, Președintele Consiliului de administrație la Orange Romania.
1981
La „Electromagnetica” se realizează proiectul pentru centrala electronică SINTAX, cu distribuţie spaţială a cordoanelor de convorbire, care are o construcţie modulară, proiectată şi instalată în judeţul Bacău.
1980
Prima centrală telefonică rurală, complet electronică.
Ultimul deceniu comunist produce prima centrală rurală complet electronică, cu o capacitate de 200 linii, instalată experimental în comuna Mogoşoaia (1980). În România, centrala telefonică automată Pentaconta 1000A este produsă sub licență americană ITT Corporation.
1974
Are loc instalarea primei centrale semiautomate internaţionale din România, accesul spre ţară fiind efectuat automat, iar spre ieşire prin operatoare.
1971
Este realizată centrala telefonică, cu baterie locală și 50 de numere, „Electromagnetica” București. Conține un pupitru, adică un suport din lemn de culoare maro care susține centrala telefonică propriu-zisă, casca cu microfonul centralistei, manivela de antrenare a inductorului și telefonul cu disc prin care aceasta stabilește legătura cu abonații.
1958
La finalul anilor ′50 începe să se pregătească o reorganizare a comunicațiilor. Astfel, în 1958 sunt înființate în cadrul Palatului Telefoanelor „Serviciile Speciale 05”, care să ofere cetățenilor informații: operatoarele răspund „(...) la cererile abonaților începând cu «ora exactă» starea timpului din orice oraş al ţării.”
Tot acum este tipărită și prima carte de telefon pentru provincie.
1948
Societatea Anonimă Română de Telefoane (SART) trece în proprietatea statului, administrarea acesteia fiind atribuită unui nou minister, cel al Poştelor şi Telecomunicaţiilor
Liniile de comunicații în timpul celui de-al Doilea Război Mondial
1944
Cu toate că este avariat în timpul bombardamentelor, Palatul Telefoanelor nu a fost distrus și poate să țină funcțional serviciul comunicațiilor. Presa difuzează intens mesajul către cetățeni să nu utilizeze telefoanele decât pentru cazuri extrem de urgente sau pentru a chema autoritățile în situația rănirii lor.
Ziarele vremii titrează: „Capitala sub teroarea bombardamentelor germane. Cum a fost lovit Palatul Regal, Centrul Capitalei în flăcări. Arde Teatrul Național. Palatul Telefoanelor avariat...”
1940
92.000 posturi telefonice sunt în serviciu, dintre care 66.500 posturi deservite automat.
Apariția Societății Anonime a Telecomunicațiilor și deschiderea Palatului Telefoanelor
1933
Pe 3 noiembrie 1933, la ora 00:00, se realizează automatizarea completă a rețelei telefonice din București prin punerea în funcțiune a centralei cu 12 linii Rotary. De remarcat faptul că în acel an în București erau, în total, 18.000 de linii și 8.000 de posturi telefonice în serviciu.
Pe 24 aprilie 1933, are loc inaugurarea Palatului Telefoanelor, în prezența Regelui Carol al II-lea.
Grigore N. Filipescu (președintele Societății Anonime Române de Telefoane), anticipează în discursul inaugural că „suma totală învestită în această clădire, în instalaţiunile ce le comportă şi în înlocuirea vechiului sistem va depăşi 700 milioane de lei. Totodată capacitatea oficiului central automat din b-dul Dacia a fost sporită de la 3600 numere la 6000.”
La rândul său, ministrul Comunicațiilor Ed. Mirto declară că „la 1 Ianuarie 1932 valoarea investițiunilor a fost de 1.122.866.798 lei, iar la 1 Ianuarie 1933 această valoare s-a mărit la 1.438.614.561 lei, deci în intervalul acestor 2 ani s-au mărit investiţiunile cu 681.402.403 lei.” (Adevărul, 27 aprilie 1933)
În discursul inaugural, Regele Carol al II-lea punctează controversele pe care, de regulă, orice proiect nemaivăzut până atunci într-o societate le generează:
„Inaugurând azi noua centrală a Societăţii române de telefoane, inaugurăm un nou avânt în viaţa economică a ţării. În ritmul modem, toată lumea a putut constata că cel mai important factor de progres sunt comunicațiile.
De aceea, am salutat şi salut cu bucurie colaborarea dintre statul român şi Societatea română de telefoane. Criticele – după cum a spus d. ministru – nu au lipsit.
Poate am fost şi eu dintre aceia care le-am formulat uneori. Trebuie să recunoaştem însă, că efortul făcut este lăudabil şi suntem siguri că în același ritm, cu același pas, acest efort, va ajunge să mulțumească pe toată lumea.
Dacă legăturile telefonice în Bucureşti şi în interiorul ţării lăsau câteodată de dorit, trebuie să recunoaştem însă că legăturile internaționale – şi aci este succesul pentru viaţa economică a ţării – sunt din cele mai perfecte.” (Universul, 26 aprilie 1933)
1931
Lucrările Palatului Telefoanelor sunt demarate în 5 septembrie 1931, pe o suprafață de 2.280 de mp, cu o fațada de 34 de metri pe Calea Victoriei și 34 de metri pe stradă Matei Millo. Suprafața clădită este de 977 mp, iar înălțimea de 52 metri. Clădirea are subsol, parter și nouă etaje. Piatra utilizată pentru fațada are un total de 530 metri cubi, iar scheletul din oțel este realizat de către Uzinele de Fier și Domeniile Reșița S.A., însumând 872 tone.
1930
5 iulie - Statul cedează exploatarea rețelei telefonice Societății Anonime Române de Telefoane, societate având capital american, pentru refacerea și construirea de noi trasee telefonice. De asemenea, se înființează SART („Societatea Anonimă Română a Telefoanelor”), cu 90% capital străin, din partea ITT (S.U.A.).
Ia ființă în București, Standard Electrica România, prima întreprindere de fabricare a terminalelor telefonice şi a aparatelor de tip secretariat (serie), cu semnalizarea cererii de comunicaţie prin anunciatoare (electromagneți speciali).
1929
Încep să fie instalate în București centrale telefonice automate rotative de tip 7A2 (în Victoriei, Banu Manta şi Vitan), cu o capacitate de 10.000 de numere, care se utilizează în releele telefonice urbane de mare capacitate, numerotația posturilor fiind formată din 4-6 cifre.
1927
Potrivit datelor ANCOM România, în anul 1927 se instalează prima centrală telefonică automată, de tip Rotary 7A1, în clădirea Dacia din Bucureşti, cu peste 3.000 de linii telefonice. Aceasta funcționează până în anii 1984-1985.
Primele convorbiri telefonice prin centrala automată încep chiar în ziua inaugurării centralei.
Începutul secolului XX și Primul Război Mondial
1916
Se organizează grupele de comunicații militare pe front în contextul utilizării unor reţele de cablu mobile.
Războiul a luat pe nepregătite spațiul românesc, iar liniile de comunicații sunt insuficiente pentru a susține infrastructura comunicațiilor pe front.
1910
Este instalată, la Sinaia, centrala telefonică manuală, ce are conexiune la cap de cablu din Palatul Peleş.
1907
Primul cablu submarin de telecomunicații internaționale - Constanţa şi Istanbul.
1906
Prima instalație tehnică automată este montată la expoziția jubiliară din 1906. Aceasta cuprinde 20 de numere și este prevăzută cu câte un sector pentru fiecare număr.
La sfârșitul secolului XIX se pun bazele serviciului de telefonie publică
1889-1893
Rețelele telefonice din spațiul românesc încep să se ramifice. De pildă, este instalată prima centrală telefonică privată cu șase linii de abonat, asigurând legătura între Parlament şi Ministerul Instrucțiunii Publice, precum şi primul cablu de comunicație telefonică, comutată manual, instalat în Bucureşti între Palatul Regal şi Ministerul de Război.
Aceasta este și perioada în care serviciul telefonic public urban este introdus în exploatare în Bucureşti, Brăila şi Galaţi, cu centrale manuale de 50-100 linii.
1881
Firul conector cu lumea modernă începe să se lege începând cu anul 1881, când se pun bazele primelor linii telefonice în Transilvania. Mai întâi în Timișoara, apoi în Sibiu, Cluj, Oradea, Arad. Următorul an în Moldova cu Iași, iar în 1884 în Galați. Acesta este și anul când este realizată prima linie telefonică publică, între Poșta Centrală și Ministerul de Interne, la București.